Dag 1Stadsvandring Göteborg
Idag tittar vi lite närmare på Göteborg och får höra många spännande berättelser om och kring stadens historia. Vi ser gömda och glömda sevärdheter samtidigt som vi naturligtvis får lära oss mer om de mycket väl synliga och kända. Vad hade Sveriges näst största stad varit utan holländarna, varvsindustrin, Nils Ericsson och Feskekôrka?
Vi börjar dagen med samling på Gustav Adolfs Torg där vi lär oss mer om området och Gustav II Adolf som grundade det nya Göteborg på 1600-talet. Med den sanka marken som staden vilar på är det inte konstigt att han lär ha funderat på hur det hela skulle gå. Med hjälp av holländarna och deras kunskaper om kanalbyggen, pålning och dränering började det snart likna en stad med mönster av snörräta gator tillsammans med hamnkanal och vallgrav. Under 1700-talet blomstrade Göteborg som blev en central handels- och sjöfartsstad med hjälp av varor som tobak, socker, sill, järn och trä. Det var också under denna tid som Svenska Ostindiska Kompaniet bildades.
Vi åker färja till Klippans kulturreservat där vi gör en rundvandring, och åker sedan över älven mot Eriksberg. Industrialismen gjorde sitt intåg på allvar från mitten av 1800-talet och det var först under 1900-talets sista decennier som varvskrisen drabbade Göteborg. Varvsstaden förlorade ohyggligt mycket och många familjer drabbades hårt. Efter en intressant tur äter vi gemensam lunch på den härliga pråmen Feskarbrittas Kro på Kvarnpiren. Vi promenerar sedan via Slottsberget till Södra Älvstranden där en guidad visning på Älvrummet väntar.
Färden fortsätter sedan med båt tillbaka mot centrum och en kortare beskrivning av stadsutvecklingspotentialen för Frihamnen och Backaplan området följer. När vi når centrum lär vi oss mer om järnvägens betydelse för stadens utveckling. Dagen rundas av med en trevlig fika. Vi beräknas vara färdiga med Stadsvandringen ca 16.30.
Idag tittar vi lite närmare på Göteborg och får höra många spännande berättelser om och kring stadens historia. Vi ser gömda och glömda sevärdheter samtidigt som vi naturligtvis får lära oss mer om de mycket väl synliga och kända. Vad hade Sveriges näst största stad varit utan holländarna, varvsindustrin, Nils Ericsson och Feskekôrka?
Vi börjar dagen med samling på Gustav Adolfs Torg där vi lär oss mer om området och Gustav II Adolf som grundade det nya Göteborg på 1600-talet. Med den sanka marken som staden vilar på är det inte konstigt att han lär ha funderat på hur det hela skulle gå. Med hjälp av holländarna och deras kunskaper om kanalbyggen, pålning och dränering började det snart likna en stad med mönster av snörräta gator tillsammans med hamnkanal och vallgrav. Under 1700-talet blomstrade Göteborg som blev en central handels- och sjöfartsstad med hjälp av varor som tobak, socker, sill, järn och trä. Det var också under denna tid som Svenska Ostindiska Kompaniet bildades.
Vi åker färja till Klippans kulturreservat där vi gör en rundvandring, och åker sedan över älven mot Eriksberg. Industrialismen gjorde sitt intåg på allvar från mitten av 1800-talet och det var först under 1900-talets sista decennier som varvskrisen drabbade Göteborg. Varvsstaden förlorade ohyggligt mycket och många familjer drabbades hårt. Efter en intressant tur äter vi gemensam lunch på den härliga pråmen Feskarbrittas Kro på Kvarnpiren. Vi promenerar sedan via Slottsberget till Södra Älvstranden där en guidad visning på Älvrummet väntar.
Färden fortsätter sedan med båt tillbaka mot centrum och en kortare beskrivning av stadsutvecklingspotentialen för Frihamnen och Backaplan området följer. När vi når centrum lär vi oss mer om järnvägens betydelse för stadens utveckling. Dagen rundas av med en trevlig fika. Vi beräknas vara färdiga med Stadsvandringen ca 16.30.