Bokning, biljett och betalning
Du bokar din resa genom vår kundtjänst, utvalda resebutiker eller på vår hemsida. Efter bokning får du en bekräftelse tillsammans med en faktura. Vi skickar ingen bekräftelse på betalning utan kontaktar istället dem som är försenade. Det är viktigt att kontrollera att alla uppgifter på bokningen är korrekta på din bekräftelse. Minst 20 resenärer krävs för att genomföra en resa.
Avbokningar och avbeställningsskydd
Om du behöver avbeställa din resa ska detta ske så snart anledning uppkommit och innan resan påbörjats. Avbokningar tas emot av vår kundtjänst eller på jourtelefonen 031-55 00 04. Vid avbokning tas en avgift på minst 500 kr per person ut oavsett anledning.
Våra bussar
Vi samarbetar främst med Hallgrens Buss i Ulricehamn men vid högsäsong används även bussar från andra bussföretag. Vi ställer höga krav på bekvämlighet och säkerhet. Samtliga bussar är utrustade med säkerhetsbälten och ställbara stolar. Alla bussar är även utrustade med toalett och luftkonditionering. På våra flygresor där vi använder utländska bussar kan vi inte garantera att toaletten är öppen. Vi stannar dock med jämna mellanrum för toalettpaus. Vid kvarglömda effekter på bussresor ber vi er att ringa direkt till Hallgrens buss på 0321-53 20 90.
Bagage – försenat eller skadat
Om ditt bagage skadas eller inte kommer fram ska du anmäla detta redan i bagagehallen på flygplatsen. Fråga personalen på flygplatsen om du behöver hjälp! Se till att du får skaderapporten i original, en så kallad PIR-rapport. Den krävs enligt flygbolagens regler för att du ska få eventuell ersättning. Uppgifter om skadeståndsansvar, ersättningsnivå och villkor får du av aktuellt flygbolag respektive från ditt försäkringsbolag.
Bussplacering
Alla resenärer får reserverade platser i bussen som fördelas efter bokningsdatum. På resor som är fyra dagar eller kortare gäller denna placering under hela resan. På resor som är fem dagar eller längre tillämpar vi ett rotationssystem och flyttar två steg framåt för varje resdag. Vi följer alltid samma sida i bussen och önskemål om sida kan lämnas vid bokningstillfället. De som reser i sällskap med bekanta kan vid bokning ange detta och på så sätt få sitta nära varandra i bussen.
Flyg
Incheckningen på flygplatsen påbörjas 2 timmar före flygavgång. Det är viktigt att vara ute i god tid, men incheckningen stänger i allmänhet 1 – 1.5 timme före flygets avgång, se resehandlingarna.
Vid platsfördelningen försöker flygbolagen att hålla ihop sällskap som reser på samma bokning. Du kan dock inte räkna med att få plats intill eller i närheten av ditt sällskap.
Pass och visum
Det är resenärens ansvar att nödvändiga handlingar för att genomföra resan är med och i ordning inför resan, till exempel pass, visum, intyg och försäkringar. Ta alltid med pass på alla resor utanför Sverige. På de flesta resor till länder utanför Europeiska unionen måste passet vara giltigt minst sex månader efter hemkomst. Här är passkontroller obligatoriska och det är även viktigt att passet är helt.
För svensk medborgare, svensk medborgare med utländskt ursprung samt för utländsk medborgare bosatt i Sverige, gäller ibland särskilda visumbestämmelser för inresa i andra länder. I sällsynta fall har svensk medborgare av utländskt ursprung inte automatiskt inreserätt i ett land. Kontakta därför respektive lands ambassad för upplysningar. Resenären står för eventuella kostnader i samband med nekad inreserätt.
Försäkring
Det är viktigt att ha ett ordentligt försäkringsskydd. Kontrollera alltid vilken typ av försäkring du har och vilket reseskydd som ingår.
Sjukvårdsbesök utomlands underlättas genom medtagande av EU-kort som kan beställas från Försäkringskassan. Observera att EU:s sjukvårdskort endast gäller vård som är ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i det land där du vistas. EU kortet gäller endast i vissa länder utanför EU/EES, för mer information om vilka länder kan du besöka Försäkringskassans sida.
Vi säljer reseförsäkringar och avbeställningsskydd, kontakta vår kundtjänst för närmare information.
Resa med funktionshinder
Det är vårt mål att alla som reser med oss skall få en så lyckad resa som möjligt. För att kunna uppnå detta är det viktigt att du informerar oss vid bokningstillfället vilka specifika krav som ditt funktionshinder ställer på en väl fungerande resa. Vissa hotell har handikappanpassade rum men hotellet i sig kan fortfarande ha trappor till reception och pool m.m. Du som är beroende av rullstol måste kontakta oss vid bokningstillfället för att du skall kunna få hjälp med att komma på och av flygplanet. Flygbolaget behöver alltid godkänna olika sorts hjälpmedel som behövs tas med som incheckade bagage eller ombord som till exempel elektriska rullstolar och syrgas. Viktigt att du meddelar oss detta innan du bokar.
På en gruppresa reser du tillsammans med andra resedeltagare och följer ett på förhand fastställt program.
Önskemål
Ibland finns det särskilda önskemål inför en resa. Det kan exempelvis gälla bussplats intill bekanta, allergier eller handikapp. Dessa bör meddelas vid bokning så att hotellen eller annan leverantör blir informerade i god tid. Vi kan inte garantera att alla önskemål tillgodoses eftersom hotellen även har andra gäster att ta hänsyn till men vi kommer att göra vad vi kan för att de ska uppfyllas. Vi rekommenderar glutenintoleranta att för säkerhets skull ta med eget bröd.
Tider på resan
Alla tider i katalogen är lokala. Många av tiderna är cirkatider och påverkas av en rad faktorer. Ankomsttider till exempelvis städer eller hotell är ungefärliga och påverkas givetvis av trafik och väderleksförhållanden. Det kan förekomma ändringar av tider gällande färjor, utflykter och middagar. Observera även att öppettider för exempelvis butiker, restauranger och museer kan påverkas av länders nationella helgdagar.
Hotell
Våra hotell håller oftast god mellanklass eller bättre. Varje hotell är klassificerat av respektive lands myndigheter, enligt olika skalor. Hotell kan ändra klassificering, från sommar till vinter, efter renoveringar eller andra förändringar. Det är alltid den aktuella klassificeringen som redovisas.
Vid boende på övernattningshotell är det vanligt att hotellen ligger utanför eller i utkanten av övernattningsstaden. På så sätt kan vi hitta prisvärda övernattningar på hotell av affärshotellskaraktär. På julmarknadsresor ligger våra hotell oftast centralt med gångavstånd till julmarknaderna. Utförligare information om våra hotell samt kartor finns på vår hemsida under respektive resa.
Enligt internationella hotellregler disponerar man sitt hotellrum fram till kl. 12.00 avresedagen, i vissa fall kl. 10.00. Detta gäller även om avresan från hotellet sker på kvällen/natten eller morgonen därpå.
Hotellrum
Det förekommer skillnader mellan olika länders hotellstandard. Standarden i östeuropa och Sydeuropa är ibland lägre jämfört med inom Norden. Alla rum är utrustade med WC och bad eller dusch. På vissa hotell kan det förekomma skillnader mellan rums storlek, utrustning och utsikt. Fördelningen av rummen görs ett par dagar i förväg av hotellen och hotellen ansvarar för rumsfördelningen.
Måltider på resan
På de flesta av våra resor ingår halvpension. Många hotell serverar internationell mat för att den ska passa så många som möjligt av hotellets gäster. Vi rekommenderar dem som vill pröva lokala maträtter att göra detta under luncherna. Eftersom hotellen komponerar sina menyer oberoende av varandra kan tillfälligheter göra att liknande maträtt serveras vid fler än ett tillfälle under en och samma resa, men vi försöker i möjligaste mån att undvika detta.
Anslutning och påstigningsplatser
På våra bussresor erbjuder vi upphämtning längs med färdvägen och tåganslutning från större delen av Sverige. Ett mindre tillägg tillkommer för anslutning med tåg. På våra flygresor erbjuder vi avresa från de flesta större flygplatser i Skandinavien. Resans pris varierar mellan de olika flygplatserna.
Bagage
Max vikt för bagage är 30 kilo per person på buss, om inget annat är specificerat. Detta inkluderar även allt som inhandlas under resan. Du ansvarar själv för lämplig märkning av väskor och inköpta varor. Vi rekommenderar att det står namn och adress på väskor om bagage kommer på villovägar. Var god meddela kontoret om du planerar att ta med exempelvis rullator, reserullstol eller barnvagn. Om något bagage glöms kvar i bussen kontaktas Hallgrens Buss, tel. 0321-53 20 90. ägodelar som glömts på hotell kan efterlysas genom att kontakta vår kundtjänst.
Resa på egen hand
På i princip alla våra resor finns det resenärer som reser på egen hand. En gruppresa är ett utmärkt sätt att träffa nya vänner och bekanta. Alla utflykter och de flesta måltider görs som grupp. Våra reseledare ser till att alla tar del av upplevelsen. Tyvärr tar alla hotell ut en extra avgift för boende i ett eget rum även om enkelrum varierar i storlek och i många fall är mindre än dubbelrum. Denna avgift tillkommer som enkelrumstillägg och är självkostnadspriset som hotellen tar ut.
Vaccination
Läs mer på Vaccin.se eller kontakta din läkare, vårdcentral eller vaccinationscentral för närmare information. Du kan också läsa mer om resevaccin på Folkhälsomyndighetens sida.
Våra garantier
Vi är stolta över att vara en av de få researrangörer i Sverige som har den högsta möjliga kreditvärderingen AAA enligt Soliditet/Bisnode. Vi ställer även lagstadgad resegaranti till Kammarkollegiet, www.kammarkollegiet.se.
Synpunkter på resan
Många av våra resor besöker länder där kulturer, levnadsvanor och matvanor skiljer sig från våra egna. Detta bör finnas i åtanke då du väljer att semestra utanför Sveriges gränser. Anser du att något är fel på resan måste detta framföras på plats till reseledningen. Det ger oss möjligheten att omedelbart åtgärda felet. Vi uppskattar även att du tar din tid att fylla i utvärderingsformuläret som skickas efter hemkomst.
Programändring
Förändringar i det beställda arrangemanget kan inträffa även de sista dagarna före avresan. Exempelvis kan ett flyg bli försenat i en annan del av världen – med förseningar och tidtabellsändringar som följd. I andra fall kan en pool gå sönder och kräva tidskrävande reparationer. Det händer också att nya hotellbyggen sätts igång, utan förvarning, och skymmer sikten mot havet. Så snart händelser som innebär väsentliga ändringar i arrangemanget kommer till vår kännedom meddelar vi dig skriftligen eller per telefon. Om ändringen har avgörande betydelse för arrangemangets genomförande erbjuder vi en annan resa om vi kan eller återbetalar hela eller delar av resans pris.
Presentkort
Vi säljer presentkort som kan beställas på 0771-150000 eller på vår hemsida under fliken Info. Ge bort en fin resa i present till någon du tycker om!
Reseledare
Vi har en reseledarkår som vi är stolta över. Reseledarna har en personlig frihet att sätta sin egen prägel på just sina resor. Deras olika bakgrunder, livserfarenheter och intressen leder till att vi fått en positiv mångfald bland våra anställda. På vår hemsida eller genom att ringa till kontoret kan du i god tid före avresan få reda på vem som kommer att guida just din resa. Det är dock viktigt att poängtera att planeringen av reseledare är preliminär och att det kan förekomma ändringar. Det påverkar inte resan.
Utflykter
På flera av resorna finns möjlighet att boka utflykt innan avresa om de inte ingår enligt program. Under respektive resa finns information om utbud och hur utflykt kan bokas. Vissa utflykter och arrangemang kräver ett visst minimiantal eller maxantal deltagare för att kunna genomföras. Lokala restriktioner, väderförhållanden och andra skäl kan göra att avresedagar läggs om.