Vi reser norrut och längs vägen stannar vi för en fika innan vi når Dalslands Kanal. Mellan 1864 och 1868 byggdes Dalslands kanal av den berömde kanal- och järnvägsingenjören Nils
Ericson. Det var Ericson som kom på idén att bygga en akvedukt över lösa berg, stup och starka strömmar i Håverud. I Håverud går vi ombord på kanalbåten M/S Storholmen som ska ta oss på en tre timmar lång naturupplevelse genom kanalen och på spegelblanka sjöar. På vår resa genom slussarna blir vi serverade lunch bestående av varmrökt lax, potatis, örtsås och sallad i kajutan, innan det är dags att kliva av båten. Vi tar oss därefter vidare mot Baldersnäs herrgård och i dess vackra park tillbringar vi sedan eftermiddagen. I området finner vi trevliga hantverksbodar väl värda ett besök. Innan vi börjar vår resa hemåt blir det fika med hembakat på området. Vi beräknar att vara åter i Göteborg cirka 18.30.
Vi reser norrut och längs vägen stannar vi för en fika innan vi når Dalslands Kanal. Mellan 1864 och 1868 byggdes Dalslands kanal av den berömde kanal- och järnvägsingenjören Nils
Ericson. Det var Ericson som kom på idén att bygga en akvedukt över lösa berg, stup och starka strömmar i Håverud. I Håverud går vi ombord på kanalbåten M/S Storholmen som ska ta oss på en tre timmar lång naturupplevelse genom kanalen och på spegelblanka sjöar. På vår resa genom slussarna blir vi serverade lunch bestående av varmrökt lax, potatis, örtsås och sallad i kajutan, innan det är dags att kliva av båten. Vi tar oss därefter vidare mot Baldersnäs herrgård och i dess vackra park tillbringar vi sedan eftermiddagen. I området finner vi trevliga hantverksbodar väl värda ett besök. Innan vi börjar vår resa hemåt blir det fika med hembakat på området. Vi beräknar att vara åter i Göteborg cirka 18.30.